آیا تا به حال کانکتورهای فیبر نوری را تمیز کرده‌اید؟

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

نیازی به گفتن نیست که تمیز نگه داشتن کانکتور فیبر نوری برای عملکرد بالای دستگاه‌های نوری ضروری است. اگر فِرول آسیب ببیند یا بشکند، کل کانکتور بلااستفاده می‌شود. از این رو، محافظت از فرولِ کانکتور در برابر آلودگی احتمالی بسیار ضروری است. شما باید تمیز کردن فیبر نوری را به عنوان یک کار روتین برای جلوگیری از افتِ اضافی جدی بگیرید.

انواع آلاینده‌های فیبر نوری

تمیز کردن کانکتور فیبر نوری

به طور کلی، سه نوع آلاینده وجود دارد. متدوال‌ترین این آلاینده‌ها گرد و غبار و روغن‌ها هستند. تمیز کردن این آلاینده‌ها به شرط استفاده از روش صحیح بسیار راحت است. هر چند مواردی نظیر خراشیدگی، بریدگی/شکستگی و فرورفتگی/سوراخ ممکن است موجب خرابی دائمی در سطح انتهایی فیبر شود؛ در نتیجه کانکتوری جدید برای تعویض مورد نیاز است. روغن روی انگشت‌هایتان موجب خرابی قابل‌توجهی در فیبر می‌شود که به راحتی با استفاده از فایبر اسکوپ دیده می‌شود. بعلاوه، هنگام نصب یا حذف یک فیبر، بار ساکن کوچک روی انتهای فیبر ذرات گرد و غبار در هوا را جذب می‌کند. از این رو، گذاشتن درپوش‌های فیبر در صورت عدم استفاده از کابل اقدام احتیاطی خوبی محسوب می‌شود.

 انواع آلاینده‌های فیبر نوری

روش‌های تمیز کردن کانکتور فیبر نوری

اگر کانکتور کثیف شده باشد، دیگر استفاده از درپوش کافی نیست. برای از بین بردن آلاینده‌ها روش‌های درست می‌بایست اعمال شود. در اینجا به برخی از روش‌های متدوال اشاره می‌کنیم:

  • تمیز کردن به صورت خشک : هیچ حلالی در این روش استفاده نمی‌شود. کل فرایند در شرایطی خشک انجام می‌پذیرد.
  • تمیز کردن به صورت مرطوب : برای این روش حلال مورد نیاز است. ایزوپروپیل الکل رایج‌ترین حلال است.
  • تمیز کردن بدون ماده‌ی ساینده : در این روش از هیچ ماده‌ی ساینده برای تماس با سطح انتهایی کانکتور استفاده نمی‌شود.
  • تمیز کردن با ماده‌ی ساینده : در این روش از ابزارهای ساینده مثل دستمال‌های بدون پُرز استفاده می‌شود.

راهکارهای تمیز کردن فیبر نوری

پس از انتخاب روش تمیز کردن، حالا می‌بایست محصولات مناسبی را برای این کار انتخاب کرد. در حال حاضر سه راهکار متداول در بازار برای این کار وجود دارد: پاک‌کننده‌ی قلمی، پاک‌کننده‌ی نواری و دستمال‌های پاک‌کننده.

پاک‌کننده‌ی قلمی (Pen Cleaner)

پاک‌کننده‌ی قلمی (که با نام one-click cleaner نیز شناخته می‌شود) با یک عمل فشار ساده عمل می‌کند و خیلی سریع سطح انتهایی کانکتورها را تمیز می‌کنند. این ابزار می‌تواند بین 600 تا 800 بار برای تمیز کردن استفاده شود.
پاک‌کننده‌ی قلمی (Pen Cleaner)

پاک‌کننده‌ی نواری (Cassette Cleaner)

پاک‌کننده‌ی نواری یا حلقه‌ای برای لابراتوارها، خط مونتاژ و استفاده‌ی میدانی ایده‌آل هستند. این پاک‌کننده با عمل ساده فشار دادن یک دکمه تمیز کردن ساده و سریع را میسر می‌سازد. هر نوار می‌تواند بین 400 تا 500 بار برای تمیز کردن استفاده شود.
فیبر نوری پاک‌کننده‌ی نواری (Cassette Cleaner)

کارت/دستمال پاک‌کننده

این دستمال‌ها از پارچه میکرو فایبر درست شده‌اند که به طور موثر بار ساکن را به حداقل می‌رساند. دستمال‌ها با حداقل پُرز یا گرد و غبار تولید شده‌اند تا کمترین تأثیر را بر عملکرد نرمال تجهیزات داشته باشند.
کارت/دستمال پاک‌کننده فیبر نوری

شیوه‌ی متداول تمیز کردن فیبر نوری

با انجام مراحل زیر می‌توانید به طور کامل فیبر نوری را تمیز کنید.

  1. با انجام مراحل زیر می‌توانید به طور کامل فیبر نوری را تمیز کنید.
  2. اگر کانکتور کثیف باشد، با شیوه‌ی dry cleaning آن را تمیز کنید.
  3. کانکتور را چک کنید.
  4. اگر کانکتور همچنان کثیف است، شیوه‌ی dry cleaning را تکرار کنید.
  5. کانکتور را چک کنید.
  6. اگر کانکتور همچنان کثیف است، با یکی از شیوه‌های wet cleaning بلافاصله پس از روش dry cleaning آن را پاک کنید تا اطمینان حاصل کنید هیچ آلودگی‌ای در سطح انتهای فیبر باقی نمانده است.
  7. کانکتور را مجدد چک کنید.
  8. اگر آلاینده‌ها همچنان پاک نشده باشند، مراحل را تا زمان تمیز شدن سطح انتهای فیبر تکرار کنید.

نتیجه‌گیری

تمیز کردن کانکتورهای فیبر نوری به صورت مداوم می‌تواند تا حد زیادی خرابی‌های لینک و جابجایی غیرضروری کامپوننت را کاهش دهد. علاوه بر این، استفاده از ابزارهای حرفه‌ای بسیار امن‌تر و تمیزتر است.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search