اینترنت پر سرعت

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
اینترنت پر سرعت

با اینترنت پر سرعت به علت پهنای باند بالا علاوه بر بالارفتن سرعت می توان از تلفن هم می توان استفاده کرد و خط تلفن اشغال نمی شود. با اینترنت پر سرعت عصر آزادی اطلاعات متعلق به قرن 21 در پیش روی شما قرار دارد. اما چطور می شود یک کابل تلفن اینترنتی به مراتب پر سرعت تر از گذشته داشت.

تلفن هرگز برای اینترنت اختراع نشده بود

قبل از ظهور اینترنت، دنیای دیجیتال شکل دیگری داشت. تعداد کامپیوتر ها به شدت کم بود و اکثر آنها مجزا از هم کار می کردند یا حداکثر در داخل شبکه های کوچک محلی با هم در ارتباط بودند. اینترنت با برقراری ارتباط بین کامپیوتر ها و ایجاد قابلیت به اشتراک گذاری و جا به جایی اطلاعات قدرت و نفوذ کامپیوتر را به مراتب بالا برد. شاید ندانید منشاء اینترنت از کجا بوده است. در حقیقت، حیاتی ترین زیر ساخت اینترنت در سال 1860 اختراع شد و آن سیستم تلفن بود.

وقتی که الکساندر گراهام بل و همکارانش در قرن 19 تلفن را اختراع کردند، هدف آنها برقراری ارتباط بین مردم در فواصل دور و در لحظه بود. اگرچه تلفن های ابتدایی تنها صدا را منتقل می کرند، ولی خیلی زود مشخص شد که این پدیده کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. در طی قرن 20 بسیاری از مردم از فناوری بهرمند گردیدند که فکس نام داشت و یک متن را بین دو وسیله الکترونیکی منتقل می کرد. وقتی شبکه کامپیوتر در سال 1970 وارد زندگی ما شد، اتصال این کامپیوتر ها با تلفن امری بسیار طبیعی جلوه می کرد. اما یک مشکل وجود داشت. کامپیوتر ها برای تبادل اطلاعات از یک فرم عددی به نام دیجیت استفاده می کردند. اما تلفن برای تغییر موج صدا و اطلاعات آنالوگ طراحی شده بود. این دو چطور باید ساخته می شدند تا بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند؟

اینترنت dial-up چگونه عمل می کند؟

جواب این سوال بسیار آسان است. اگر برای تعطیلات به یک کشور خارجی سفر کنید که زبان آن را بلد نیستید، دو انتخاب پیش رو دارید. یکی با زبان بدن و ایما و اشاره به سختی منظور خود را برسانید و دیگری این که یک مترجم استخدام کنید که به آسانی بتواند جملات شما را به آن زبان برگرداند. این رویکرد دوم کاری بود که کامپیوتر از آن برای تبادل اطلاعات در شیوه قدیمی بکار می گرفت. اما به جای استفاده از مترجم از دستگاه الکتریکی به نام modem استفاده می کرد.

یک مودم اطلاعات دیجیتال را از کامپیوتر دریافت و آن را به اطلاعات آنالوگ تبدیل می کند تا بتواند از طریق شبکه تلفن به کامپیوتر مقصد ارسال شود. در مقصد نیز یک مودم دیگر وجود داشت که اطلاعات آنالوگ دریافتی را به دیتای دیجیتال تبدیل می کرد تا کامپیوتر بتواند آن را بخواند. در واقع کامپیوترها درست مانند دو انسان در دو طرف خط تلفن مشغول مکالمه می شوند و دو مودم در دو طرف خط قرار دارد که اطلاعات آنالوگ را به دیجیتال و بر عکس تبدیل می کند.

وقتی به اینترنت متصل می گردید، آنچه انجام می دهید استفاده از خط تلفن و یک مودم برای برقراری یک ارتباط موقت با شبکه کامپیوتری بزرگتر است. به محض اتصال، کامپیوتر اطلاعات دیجیتال را به مودمی که خدمات دهنده اینترنتی در اختیار دارد ارسال می کند. به محض اینکه رابطه بین مودم شما و مودم سرویس دهنده برقرار شد، از طریق اینترنت به کامپیوتر های دیگر وصل می شوید. هر بار که یک وب سایت را جستجو می کنید، کامپیوتر شما با کامپیوتر دیگری در جای دیگر ارتباط برقرار می کند.

اینترنت پر سرعت با dial up چه تفاوتی دارد؟

اینترنت dial-up راه بسیار نا کارآمدی برای اتصال به اینترنت است. وقتی به اینترنت متصل می گردید، تلفن شما در تمام مدت اتصال اشغال خواهد بود. هیچ کس مادامی که آنلاین هستید نمی تواند تماس تلفنی برقرار کند. و با این وجود سرعت هم بسیار پایین است. حتی در دانلود موزیک و عکس هم دچار مشکل می شوید. برای دانلود یک موزیک شاید باید نیم ساعت یا حتی بیشتر منتظر بمانید.

پهنای باند فیبر نوری چیست

اینترنت پر سرعت مسیر کاملاً متفاوتی را طی می کند. به جای در نظر گرفتن خط تلفن به عنوان تنها رابط بین کامپیوتر و کامپیوتر شرکت خدمات اینترنتی، خط را به کانال های مختلف تقسیم می کند. اطلاعات نیز در بین این کانال ها می تواند جا به جا گردد. این کار مانند تقسیم بزرگراه با خطوط راهنمایی و رانندگی است. خطوط مختلف ترافیک را روان تر خواهد کرد. اینترنت پر سرعت از 9 تا 100 برابر سرعت بیشتری نسبت به اینترنت dial-up دارد.

مردم بسیار بیشتر از آنچه آپلود می کنند دانلود می کنند. بنابراین اینترنت پر سرعت کانال های بیشتری برای دانلود دارد تا برای آپلود. به همین خاطر سرعت دانلود به مراتب بیشتر از سرعت آپلود است. به عبارت دیگر روند دانلود و آپلود یکسان نیست. این نوع اینترنت را ADSL می نامند ولی اینترنت دیگری نیز وجود دارد که سرعت دانلود و آپلود در آن مشابه هم است و به آن DSL می گویند.

اکثر مردم دانلود می کنند، پس چرا اینترنت پر سرعت کانال های آپلود را محدود نمی کند تا جستجو سریع تر انجام گردد؟ هر نوعی از جستجو اینترنتی شامل یک ترافیک دو طرفه بین کامپیوتر شما و سرور می شود. اگرچه اکثر دیتا ها به کامپیوتر شما سرازیر می گردد ولی یک بخشی هم در زمانی که صفحه جدیدی را باز می کنید از کامپیوتر شما ارسال می شود. به عبارت دیگر، حتی زمانی که به ظاهر تنها در حال دانلود کردن هستید، در واقع کمی هم آپلود اطلاعات صورت می گیرد.

فقط یک موضوع می ماند: چطور می توانید همزمان با دریافت و ارسال اطلاعات با تلفن ها صحبت کنید؟ به سادگی، برخی از کانال ها برای برقراری ارتباط تلفنی در نظر گرفته می شود. صدای انسان فرکانس پایین دارد و درحالی که سیگنال مودم بلند است و بنابراین جدا کردن این دو سیگنال از یکدیگر کار ساده ای است.

پهنای باند فیبر نوری چیست؟ آیا فیبر نوری آینده اینترنت است؟

خط تلفن هیچ وقت طوری طراحی نشده که اطلاعات کامپیوتر را جا به جا کند. تاریخچه اینترنت به نوعی نشان دهنده ایجاد یک انقلاب در فناوری تلفن بوده است. اگر هنوز از کابل کشی مسی که متعلق به قرن نوزدهم است استفاده می کنید قطعاً در سرعت اتصال به اینترنت محدودیت هایی خواهید داشت. اگر آنقدر خوش شانس باشید و در جایی زندگی کنید که شبکه تلفن و تلویزیون بر پایه فیبر نوری باشد، سریعترین اینترنت ممکن را خواهید داشت- اینترنتی به مراتب سریع تر از اینترنت تلفن ثابت.

در برخی از کشورها، اپراتور های تلفن همراه کم کم مسیر خود را به سمت فیبر نوری تغییر می دهند. فیبر به مراتب اینترنت سریع تری را در اختیار کاربر قرار می دهد. سریع تر به این معنا که سرعت دانلود به حداقل 40 مگابیت در ثانیه می رسد- چیزی حدود 10 تا 20 برابر سریع تر از اینترنت معمولی. سرعت آپلود به 1 تا 10 مگابیت در ثانیه می رسد یعنی 2 تا 20 برابر سریع تر. اما همچنان پیاده سازی این سیستم مشکلاتی دارد. در واقع آنچه اکثر مردم از آن استفاده می کنند سیستم FTTC (فیبر در کابین) است.

FTTC به این معنا است که فیبر از مبدا به یک کابین سوئیچ متصل می گردد که در خیابان محل زندگی ما قرار دارد و بعد از سوئیچ دوباره تا منازل و ادرات همان سیستم کابل مسی قدیمی برقرار است. اگر از سیستم FTTH یا FTTB استفاده شود به این معنی است که کل مسیر بعد از سوئیچ هم تحت فیبر نوری قرار گرفته و شما تجربه بی نظیر اینترنت پر سرعت فیبر نوری را تجربه خواهید کرد.

پس آیا ما در آینده به پهنای باند سریع فیبر نوری دسترسی خواهیم داشت؟ شاید نه. در حال حاضر موبایل ها با تلفن های ثابت به شدت رقابت می کنند. از نظر هزینه پشتیبانی دقیق تر و بهتر از اینترنت تلفن همراه که کاربر را به صورت از راه دور به اینترنت وصل می کند بسیار مقرون به صرفه تر از نو سازی کل شبکه تلفن ثابت است. به همین خاطر است که مردم در کشور های توسعه یافته بیشتر به اینترنت تلفن همراه علاقه دارند تا اینترنت ثابت خانگی. هر چقدر شبکه تلفن همراه گسترده تر گردد و تلفن و کامپیوتر را تحت تاثیر قرار دهد، مردم بیشتر از اینترنت ثابت روی گردان می شوند.

تغییر از اینترنت dial-up به پرسرعت چگونه است؟

اگر از اینترنت dial-up استفاده می کردید و حالا می خواهید اینترنت پر سرعت داشته باشید، تجهیزات متفاوتی نیاز دارید. ابتدا، تلفن باید تست شود و به سطح اینترنت پر سرعت ارتقاء پیدا کند. این یک روند عادی است که شرکت خدمات دهنده اینترنت وقتی اولین بار در خواست اینترنت پر سرعت می کنید، آن را انجام می دهد.

سپس، به یک مودم ADSL یا روتر احتیاج دارید که کامپیوتر کاربر را به کامپیوتر شرکت خدمات دهنده وصل می کند. مودم ADSL شبیه مودم Dial-up عمل می کند یعنی ارتباط پر سرعت بر قرار می کند. دقیقاً مانند مترجمی که به کامپیوتر وصل باشد. روتر کمی متفاوت است. شبیه به مودم عمل می کند اما یک کامپیوتر کوچک هم دارد که وظیفه آن اتصال شبکه خانگی به دنیای خارج است. اکثر روترها این قابلیت را دارند که چندین کامپیوتر ( و حتی پرینتر) را به آن متصل کنید. پس اگر 5 کامپیوتر داشته باشید که باید به اینترنت متصل باشد می توانید به جای 5 مودم از یک روتر استفاده کنید. کامپیوتر را از دو راه می توان به روتر وصل کرد. از طریق اتصال کابل یا به صورت بی سیم. برای اتصال بی سیم، روتر و کامپیوتر هر دو باید تجهیزات لازم را داشته باشند. (کارت شبکه بی سیم، آنتن و ...).

اگر بخواهید امکان برقراری تماس تلفنی همزمان با استفاده از اینترنت را فراهم کنید، جعبه پلاستیکی به نام میکرفیلتر نیاز است. همان طور که از نام آن مشخص است، ترافیک پهنای باند را فیلتر می کند و امکان برقراری تماس تلفنی را فراهم می کند. این جعبه چطور کار می کند؟ اگر به خاطر داشته باشید در مورد کانال های مجزا توضیحاتی دادیم. کانال های دیتای پهنای باند از فرکانسی استفاده می کنند که از فرکانس صدای انسان بلند تر است. بنابراین جدا سازی آن دو با فیلتر های الکترونیک برای عبور فرکانس خاص کار ساده ای است. میکروفیلتر ها به راحتی فرکانس های بالا را مسدود می کند تا نتوانند تماس تلفنی را مختل نمایند.

اینترنت پر سرعت را چه کسی اختراع کرد؟

این سوال را در اینترنت جستجو کنید. اسامی مختلفی ذکر خواهد شد، از گراهام بل تا کلود شنون و رابرت مت کالف و تیم برنر-لی. در حقیقت مانند بسیاری از فناوری های دیگر مانند ماشین و کامپیوتر مشخص کردن یک نفر به عنوان مخترع اینترنت پر سرعت غیر ممکن است. به نظر کار گروهی بوده است. اگر به تاریخچه ثبت اختراعات و مارک های تجاری در آمریکا نگاهی بیندازید به صورت هم زمان به اختراعاتی بر می خورید که از خطوط تلفن برای ارسال صدا و اطلاعات استفاده شده است. در میان اولین اختراعات ثبت شده در این زمینه می توان به ثبت اختراع آزمایشگاه بل اشاره کرد. در این سند مفهوم DSL اینگونه آمده است: انتقال سیگنال های دیجیتالی به سرعت بالا بین تلفن مرکزی با تلفن مشتری".

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search