4 کانکتور فیبر نوری پرکاربرد را بشناسید

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
انواع کانکتور فیبر نوری

معرفی کابل‌های فیبر نوری مبحث مربوط به جا به جایی دیتا را وارد مرحله جدیدی کرد. امروزه ما انواع کابل‌های فیبر نوری را در بازار مشاهده می‌کنیم. کابل‌هایی با سر کانکتورهای LC به LC، LC به ST، و.... از جمله این کابل‌ها می‌باشد. شاید برای بسیاری از کاربران تفاوت بین کانکتورهای FC،ST و SC مشخص نباشد. در این مقاله با معرفی چهار نوع از متداول‌ترین کانکتورهای فیبر نوری تفاوت آنها را با یکدیگر نشان می‌دهیم.

کانکتور فیبر نوری چیست؟

یک کانکتور فیبر نوری در انتهای یک کابل فیبر نوری اعم از پچ کورد فیبر نوری و یا پیگتیل، قرار می‌گیرد و اتصال و جدا کردن کابل از شبکه را به سادگی ممکن می‌سازد. برای اتصال کانکتور و برقراری ارتباط صحیح کر فیبر نوری را باید به دقت و با طراز بندی قطع کرد و به کانکتور متصل کرد.

در حال حاضر در کل حدود 100 نوع کانکتور طراحی و ساخته شده است ولی فقط چند مدل محدود آن در بازار موجود است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانکتورها به چهار نوع LC, FC, ST و SC تقسیم بندی می‌گردد. در ادامه این چهار کانکتور را با جزئیات برای شما شرح می‌دهیم.

کانکتور فیبر نوری SC

کانکتور SC که در ایران با عنوان "سارا" هم شناخته می‌شود کانکتوری است که در شبکه فیبر نوری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط یک شرکت ژاپنی طراحی شده است. این کانکتور به واسطه تولید انبوه آن بسیار ارزان‌تر از انواع دیگر کانکتور است.

کانکتور SC دارای فرول 2.5 میلیمتری است که تحت استاندارد IEC 61754-4 عمل می‌کند. لایه بیرونی کانکتور باعث افزایش کیفیت اتصال بین کابل و دستگاه پچ پنل می‌گردد.

کانکتور فیبر نوری LC

کانکتورهای LC در ایران با نام کانکتور "لیلا" نیز شناخته می‌شود. این کانکتور با فشار به آداپتور پچ پنل متصل می‌گردد و با فرول 1.25 میلیمتری کانکتور بسیار کوچکی به حساب می‌آید و اندازه آن نصف اندازه کانکتور FC است. اندازه و استحکام این کانکتور از ویژگی‌های اصلی این کابل‌ها به حساب می‌آید. با گسترش و پیشرفت محصولاتی که با کانکتور LC همخوانی دارند در آینده نقش این کانکتور در شبکه‌های FTTH بسیار بیشتر خواهد بود.

کانکتور فیبر نوری چیست

کانکتور فیبر نوری FC

کانکتور FC در ایران با نام کانکتور "فرهاد" نیز شناخته می‌شود. این کانکتور به صورت استوانه‌ای تولید شده و مانند کانکتور SC محصول یک شرکت ژاپنی است. کانکتور FC برای کابل‌های سینگل مود مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانکتور فیبر نوری اولین کانکتوری است که در تولید آن از فرول سرامیک استفاده شده است و اندازه فرول آن 2.5 میلیمتری است. با وجود ویژگی‌هایی که برشمردیم امروزه این کانکتور کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و کانکتورهای SC و LC جایگزین آن شده‌اند.

کانکتور فیبر نوری ST

کانکتور ST با فاصله کمی از ارائه کانکتور FC توسط شرکت AT&T به بازار معرفی شد. در نگاه اول ممکن است این دو کانکتور با یکدیگر اشتباه گرفته بشوند ولی این دو با یکدیگر تفاوت ظاهری دارند. کانکتور FC استوانه‌ای شکل است در صورتی که کانکتور ST نیزه‌ای است. کانکتورهای ST در کابل‌های مولتی مود بکار گرفته می‌شوند و در زمان اتصال باید دقت کرد که اتصال شبکه به صورت درست انجام گرفته باشد.

سخن پایانی

در اتصالات پیچیده ممکن است در انتخاب کانکتور مناسب افراد دچار مشکل شوند. انتخاب درست می‌تواند هزینه و زمان راه اندازی یک شبکه را بسیار کاهش دهد. شرکت فاطر رسانور آمادگی دارد تا به شما در انتخاب کانکتور مورد نیاز کمک کند تا بتوانید دقیق‌ترین و مناسب‌ترین کانکتور را برای شبکه خود در اختیار داشته باشید.

منبع

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search