نگاهی بر انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
انواع کابل شبکه

در این مقاله قصد داریم به طور مختصر در رابطه با انواع کابل شبکه صحبت کنیم:

یکی از عنصرهای اصلی شبکه‌های کامپیوتری کابل‌های شبکه هستند. کار اصلی کابل شبکه برقراری ارتباط میان دستگاه‌های مختلف در شبکه مانند سرورها، سوئیچ شبکه، روترها، کامپیوترهای مختلف و... می‌باشد.

عموما کابل‌های شبکه دارای تنوع بالایی در جنس و رنگ هستند و براساس رنگ و جنس می‌بایست در جای درست و صحیح خود قرار بگیرند.

معرفی انواع کابل‌ شبکه

به طور کلی کابل‌های شبکه در شبکه های محلی به سه دسته تقسیم میشوند:

کابل زوج به هم تابیده

Twisted pairs (زوج تابیده شده)

این کابل‌ها جزء پرکاربردترین کابل‌های شبکه محسوب می‌شوند. شبکه‌های کامپیوتری به کمک این کابل‌ها بهم متصل میشوند و از لحاظ ساختاری می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند:

مهمترین انواع کابل‌های زوج تابیده شده:

انواع کابل زوج به هم تابیده

کابل UTP:

در ساختارکابل‌های UTP از هیچ گونه کابل و فویلی استفاده نشده و از لحاظ کارایی جزء پرکاربردترین کابل‌ها هستند از جمله مصارف استفاده از آنها عبارت است از:

  • در شبکه‌های مخابراتی و کامپیوتری
  • در سیستم‌های تلفن نیز هم دارای کاربرد می‌باشد

به طور عمده شش نوع کابل UTP متفاوت وجود دارد:

Cat 3، Cat 5،Cat 5e ،Cat 6 ،Cat 6e ،Cat 7

هرکدام این کابلها با توجه به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آنان استفاده می‌شود. کابلCat 5 و Cat 6 متداولترین نوع کابل‌های UTP محسوب می‌گردد.

انواع کابل زوج به هم تابیده

کابل STP:

از این کابلها دیگر در نصب و راه اندازی شبکه استفاده نمیشود و منسوخ شده می‌باشد. کابلهای STP یا شیلد دار کابل‌هایی هستند که کاربرد اصلی این کابلها کاهش تداخل الکترومغناطیسی (EMI) یا همان نویز است که در آنها از شیلد استفاده شده است.

اصولا در این نوع کابلها به دور هر یک از زوج ها یک شیلد قرار دارد. جنس این نوع شیلد به صورت بافتنی است.

کابل FTP :

اصولا در این نوع کابلها از شیلد استفاده نشده و در ساختار آنها از یک فویل آلمینیومی استفاده شده که به دور زوج ها قرار میگیرد.

کابل SFTP :

اگر به دنبال کابلی هستید ک از همه لحاظ کامل باشد ما این نوع کابلها را به شما معرفی میکنیم زیرا در ساخت آنها هم از شیلد و هم از فویل آلومینیومی استفاده شده است.

زوج های تابیده شده دارای انواع مختلفی هستند که از نوع Cat1 شروع و به Cat 7 ختم میشود. هرکدام از این دسته بندی‌ها دارای حداکثر سرعت انتقال، کاربرد، حداکثر پهنای باند و ساختار کابل متفاوت هستند که در جدول زیر به طور کامل مشاهده میکنید:

دسته بندی حداکثر سرعت انتقال کاربرد حداکثر پهنای باند ساختار کابل
Cat 1 1مگابیت در ثانیه تلفن های داخلی (سیم تلفن) 1مگاهرتز UTP
Cat 2 4مگابیت در ثانیه تلفن(استفاده بسیارکم) 4مگاهرتز UTP
Cat 3 16مگابیت در ثانیه اترنت Base T10 16مگاهرتز UTP
Cat 4 20مگابیت در ثانیه Token Ring(استفاده کم) 20مگاهرتز UTP
Cat 5 100مگابیت در ثانیه اترنت سریع(Fast Ethernet) 100مگاهرتز UTP
Cat 5e 1000مگابیت در ثانیه اترنت گیگابیتی 100مگاهرتز UTP
Cat 6 10000مگابیت در ثانیه اترنت 10 گیگابیتی 250مگاهرتز STP یا UTP
Cat 6a 10000مگابیت در ثانیه اترنت 10 گیگابیتی 250مگاهرتز STP
Cat 7 10000مگابیت در ثانیه اترنت 10 گیگابیتی 250مگاهرتز STP

در کنار هر کدام از این کابلها حرف a و یا e را مشاهده میکنید که در واقع حرف e در اصل اول کلمه Enhanced به معنای بهبود یافته است که در این شرایط کابلها با این پسوند از نسخه استاندارد خود کیفیت بهتری دارند.

حرف a، اول کلمه Augmented به معنای افزوده شده است و این نوع کابلها در مقایسه با نسخه استاندارد دارای قدرت بیشتری هستند.

کابل STP

Coaxial (کواکسیال):

کابل‌های کواکسیال عموما برای نصب و راه اندازی شبکه کاربرد ندارند و بیشتر در آنتن‌های آنالوگ و دیجیتال قابل مصرف هستند. این نوع کابل ها دارای مقاومت بالا در برابر نویز میباشند.

البته برخی شرایط ایجاد شده از جمله هزینه نصب و نگهداری بالا و افت سیگنال در فواصل طولانی سبب کاهش محبوبیت این نوع کابل ها نزد کاربران مصرف کننده شده است.

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری:

کابل فیبر نوری دارای سرعت بالایی است که این سرعت بالا به علت انتقال اطلاعات به کمک سرعت نور است. به همین علت این کابل ها نسبت به سایر کابل ها دارای قیمت بالا و همچنین هزینه نصب بالا هستند.

این کابلها ساختاری از یک رشته باریک و بلند شفاف از جنس شیشه و پلاستیک دارند تا بتوانند نور را از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج کنند.

این کابلها ساختاری از یک رشته باریک و بلند شفاف از جنس شیشه و پلاستیک دارند تا بتوانند نور را از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج کنند.

این نوع کابلها داری حساسیت بالایی هستند و هرگونه خراش یا شکستگی در ساختار آن سبب قطعی و یا کاهش سرعت انتقال اطلاعات خواهد شد. در صورت قطعی یا آسیب در مسیر فیبر نوری برای اصلاح آن محل از جوش فیبر نوری یا فیوژن استفاده میشود.

نتیجه گیری :

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع شبکه آشنا کنیم وکاربردهای هرکدام را به طور اختصار در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این مقاله گامی موثر در شناخت شما عزیزان برداشته و شما را در انتخاب درست تجهیزات شبکه یاری کند.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search