رنگ بندی کابل‌های فیبر نوری و ویژگی آنها

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
رنگبندی کابل‌های فیبر نوری

استاندارد رنگبندی کابلهای فیبر نوری با عنوان EIA/TIA-598 توسط سازمان Telecommunications Industry Association’s برای کابل کشی فیبر نوری و نصب و سربندی تارهای نوری تعریف شده است تا از خطاهای انسانی که در انتخاب نوع فیبر توسط کارشناسان یا کاربران بخش فناوری شبکه مشاهده می‌شد جلوگیری گردد و شرایطی را برای کارشناسان فراهم می‌کند که با مشکلات عدم شناسایی نوع فیبر مواجه نشوند.

کد رنگ روکش خارجی :

رنگ روکش بیرونی فیبر نوری، چاپ روی کابل فیبر نوری در انواع کابل‌های نوری از جمله توزیع شده، کابلهای بهم پیوسته، پچ کوردها وکابلهای breakout معیار مهمی برای شناسایی نوع فیبر، اندازه قطر تارهای نوری و تعداد فیبر می‌باشد.

با توجه به استاندارد رنگبندی کد رنگ فیبر، کدهای رنگ روکش را برای انواع فیبر تعریف میکنند. شما می‌توانید کابلهای فیبر نوری را که فقط شامل یک نوع فیبر هستند به راحتی از روی رنگ روکش آنها تشخیص دهید.

بر روی روکش بیرونی کابل‌هایی که بیشتر از یک نوع فیبر دارند مقادیری برای شناسایی تعداد و نوع فیبرها چاپ شده است. مثلا کابلی که دارای 12 تار نوری است، 8 تار آن 50/125 میکرون و 4 تار آن 62.5/125 میکرون است.

کد رنگ روکش خارجی کابل فیبر نوری
Fiber typs Color code # #
Non-military applications Military applications Suggested print nomenclature
Multimode (50/125) (TIA-492AAAB) (OM2) orange orange 125/50
Multimode (50/125) (850 nm Laser-optimized)(TIA-492AAAC) (OM3, OM4) aqua undefined Lo 50/125 850
Multimode (62.5/125)(TIA-492AAAA) (OM1) orange slate 62.5/125
(Multimode (100/140 orange green 140/100
Single-mode(TIA-492C000 / TIA-492E000) (OS1, OS2) yellow yellow SM/NZDS, SM
Polarization Maintaining Single-mode blue undefined Undefined (2)

نکته: در بعضی از کابلها که در محیط‌های بیرونی مورد استفاده قرار میگیرند (کابل‌های outdoor) برای رعایت استاندارهای ضروری مثل عدم نفوذ آب یا مقاومت در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش و یا پوسیدگی، رنگ روکش بیرونی مشکی و یا طوسی در نظر گرفته میشود.

در این صورت توصیه میشود اطلاعات فنی کابل سفارش داده شده با اطلاعات مندرج بر روی کابل یکسان باشد و تولید کننده موظف است تمامی معیارهای ضروری استاندارد را بر روی کابل چاپ کند تا کارشناسان نصب و متصدیان بهره برداری با مشکل در شناسایی و تجهیز زیر ساخت شبکه مواجه نشوند.

کدهای رنگی فیبرهای نوری داخلی:

در داخل کابلهای فیبر نوری لوزتیوب، هر یک از تارهای فیبر نوری مطابق با کد رنگ فیبر رنگبندی گردیده‌اند. مطابق با استاندارد رنگبندی، فیبرهای indoor به صورت گروهی از 12 فیبر کد گذاری شده اند و در جهت عقربه‌های ساعت شمارش می‌شوند.

برای کابل‌های با فیبرهای چندگانه دو حالت وجود دارد:

برای کابلهای دارای تیوب‌های بافر چندگانه با 12رشته یا کمتر، هر تیوب مشابه با کد رنگ فیبری که در زیر آمده است، شماره گذاری و رنگ بندی میشود. مانند: رنگ تیوب 1 آبی می باشد، رنگ تیوب 2 نارنجی می باشد و... .

برای کابل‌هایی که بیش از 12 رشته دارند، 12 رنگ اصلی برای فیبرهای نوری تعریف می‌شود و مابقی فیبرها براساس همین 12 رنگ اصلی بصورت مشتقی از این رنگها در داخل کابل قرار میگیرند. برای مثال در داخل یک تیوب با 24 فیبر نوری دوبار رنگ آبی خواهیم داشت که یکی از آنها با نقطه چین یا یک خط و یا نوار مشکی یا سفید از دیگری قابل شناسایی می‌باشد.

کد رنگ روکش داخلی کابل‌های فیبر نوری

کدهای رنگی کانکتورها:

بخشی از شناسایی کد رنگ فیبرها به کمک کانکتورهای فیبر نوری انجام میشود.

برای انتهای فیبر استایل‌های پولیشی مختلفی وجود دارد. کانکتورهای پرش‌های فیبری و آداپتورهای mating برای شناسایی دارای کدرنگی هستند. وجود اتصالات فلزی نظیر FC وST رمزنگاری رنگ کانکتور را سخت نموده است، بنابراین اغلب از بوت‌های strain relief رنگی استفاده میشود. امکان اینکه رنگ بوت‌ها در بین تولیدکنندگان متفاوت باشد وجود دارد.

Fiber types Polish style Connector body Strain relief/mating adapter
OM1 62.5/125 UPC Beige/Grey Beige/Grey
OM2 50/125 UPC Black Black
OM3/OM4 50/125 laser optimized UPC Aqua Aqua
Single mode UPC Blue Blue
Single mode APC Green Green

سخن پایانی

رنگ کابل فیبر نوری سیستمی است که ما با کمک آن نوع فیبر را به صورت بصری از رنگ روکش فیبر، کانکتور فیبر، بوت فیبر و غیره تشخیص می‌دهیم.

رمزگذاری رنگ فیبر نوری به کارشناسان در حین اتصال کمک میکند تا فیبرهای رنگی به اطمینان از تداوم کدهای رنگی در طی اجرای کابل قابل تشخیص باشند. بنابراین کدگذاری رنگ کابل های فیبرنوری در ارتباطات فیبر نوری مانند کد گذاری رنگ جفت های پیچ خورده در سیم کشی مسی مهم و ضروری می‌باشد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search