کابل FTTH چیست و انواع آن کدام است؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

FTTH یا Fiber to the Home یک فناوری ارتباطی است که از الیاف نوری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. در این فناوری، کابل‌های فیبر نوری از مرکز مخابراتی تا خانه یا محل زندگی کاربران انتقال داده می‌شوند و جزو دسته FTTx هستند.

کابل FTTH

کابل‌های فیبر نوری از جمله پیشرفته‌ترین و سریعترین روش‌های انتقال داده‌ها هستند. این کابل‌ها شامل یک یا چند الیاف نوری هستند که در یک لایه حفاظتی از پلاستیک قرار دارند. این الیاف نوری با نور، اطلاعات را از یک نقطه به نقطه دیگری منتقل می‌کنند.

به طور کلی، کابل مورد استفاده در FTTH دارای سرعت و پهنای باند بسیار بالا و تداوم سیگنال بدون تضعیف می‌باشند. همچنین، این کابل‌ها مقاوم در برابر تداخل الکترومغناطیسی، سوختگی و دیگر مشکلات ناشی از شرایط محیطی هستند.

در نتیجه، کابل‌های فیبر نوری ایده آل برای انتقال داده‌های بزرگ، پخش ویدئویی، بازی‌های آنلاین و دیگر نیازهای پرسرعت ارتباطی هستند. در حال حاضر، FTTH به عنوان یکی از بهترین راه حل‌های ارتباطی برای خانه‌ها و ساختمان‌ها در سراسر جهان شناخته شده است.

FTTx به مشترکان اجازه می‌دهد تا از خدمات ارتباطی متنوعی مانند تلفنی، تلویزیونی، اینترنت پرسرعت و دیگر خدمات ارتباطی استفاده کنند. با داشتن FTTH، مشترکان می‌توانند با کیفیت بالا و بدون هیچ گونه اختلال در ارتباطاتشان از تمامی امکانات ارتباطی استفاده کنند.

اگر به دنبال یک راه حل پایدار و قابل اطمینان برای ارتباطات اینترنتی خود هستید، FTTx یک گزینه عالی است که می‌تواند به نیازهای شما پاسخ دهد.

انواع کابل FTTH

کابل های فیبر نوری مورد استفاده در پروژه های FTTH انواع مختلفی دارند که رایج ترین آنها 2 کر 2 مهار، 4 کر 2 مهار، 6 کر 2 مهار، 12 کر 2 مهار،2 کر 3 مهار، 4 کر 3 مهار، 6 کر 3 مهار، 12 کر 3 مهار میباشند.

کابل‌های فیبرنوری از لحاظ روش انتقال نور به دو نوع مالتی مد و سینگل مد تقسیم می‌شوند. در ادامه به توضیح این دو نوع کابل می‌پردازیم:

کابل فیبرنوری سینگل مدSingle Mode Fiber

این نوع کابل، برای فاصله‌های طولانی و انتقال اطلاعات با فرکانس بالا به کار می‌رود. در کابل SMF، انتشار نور در محیط فیبر، در حالتی است که تنها یک پرتو نوری در فیبر وجود داشته باشد. در این نوع کابل، قطر متوسط فیبر بین 8 تا 10 میکرومتر و ضریب شکست در حدود ۱٫۵۳۰ است.

کابل فیبرنوری مالتی مدMulti Mode Fiber – MMF :

ین نوع کابل، برای فواصل کوتاه و انتقال اطلاعات با فرکانس پایین‌تر از کابل SMF به کار می‌رود. در کابل MMF، انتشار نور در فیبر در حالتی است که بیش از یک پرتو نوری در فیبر وجود دارد. در این نوع کابل، قطر متوسط فیبر بین 50 تا 62.5 میکرومتر و ضریب شکست در حدود ۱٫۴۰۰ تا ۱٫۴۹۰ است.

به علاوه، کابل‌های فیبرنوری به دو نوع یک‌حالته و چندحالته نیز تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام با توجه به نیازهای خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی کابل FTTH

ویژگی کابل FTTH

کابل‌های فیبرنوری مورد استفاده در پروژه های FTTH دارای ویژگی‌های زیر هستند:

مقاومت در برابر نویز:

در برابر نویزهای الکترومغناطیسی و تداخلات از جمله نویز‌های موجود در محیط‌های پرتردد، کابل فیبرنوری مقاومت بیشتری دارد و باعث می‌شود تداخلات الکترونیکی در انتقال اطلاعات کاهش یابد.

پهنای باند بالا:

با استفاده از کابل فیبرنوری، می‌توان به سرعت انتقال اطلاعات بالا دست یافت و پهنای باند بالایی را فراهم کرد.

کابل‌های فیبرنوری به دلیل کاهش کمتر انتشار سیگنال نوری در طول مسافت، می‌توانند به فواصل بلندتری در مقایسه با کابل‌های مسی انتقال اطلاعات داشته باشند.

حفاظت در برابر حریق:

در مقابل حریق، کابل‌های فیبرنوری حفاظت بیشتری دارند و به دلیل استفاده از مواد غیرقابل اشتعال در ساختار خود، باعث کاهش خطر آتش‌سوزی می‌شوند.

قابلیت استفاده در محیط‌های خاص:

کابل‌های فیبرنوری به دلیل مقاومت بیشتر در برابر شرایط غیرمعمول مانند تغییرات دما، رطوبت و مواد شیمیایی، می‌توانند در محیط‌های خاصی مانند صنایع شیمیایی، نفت و گاز مورد استفاده قرار میگیرند.

از ویژگی‌های دیگر کابل‌های فیبرنوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
وزن سبک:

کابل‌های فیبرنوری بسیار سبک هستند و به دلیل عدم وجود مواد سنگین در ساختار خود، از نظر وزنی با کابل‌های مسی قابل مقایسه نیستند. این ویژگی باعث می‌شود نصب و نقل و انتقال آنها بسیار آسان‌تر باشد.

قابلیت تطبیق با نیازهای روزانه:

با توجه به رشد سریع تکنولوژی، نیازهای شبکه‌های مخابراتی و اطلاعاتی روز به روز افزایش می‌یابند. کابل‌های فیبرنوری به دلیل قابلیت توسعه و ارتقاء قابل توجه، به عنوان راه حل مناسبی برای تامین نیازهای روزانه ارائه شده‌اند.

مقرون به صرفه:

در بلند مدت، استفاده از کابل‌های فیبرنوری در مقایسه با کابل‌های مسی، مقرون به صرفه‌تر است. به دلیل مقاومت بیشتر در برابر خرابی، نیاز به تعمیر و تغییر کابل کمتر است که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات می‌شود.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search