FCoE چیست و چه مزایایی دارد؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

FCoE به مخفف Fiber Channel Over Ethernet است که به آن کانال فیبر از طریق اترنت نیز گفته میشود و نقش مهمی در زیرساخت شبکه، به ویژه در طراحی و پیاده‌سازی اصولی دیتاسنترها دارد. این تکنولوژی به این شکل عمل می‌کند که به ارتباطات کانال فیبر FC این امکان را می‌دهد که مستقیماً از طریق اترنت اجرا شوند.

FCoE چیست

در واقع میتوان گفت با استفاده از FCoE، امکان ادغام شبکه‌های Fiber Channel با شبکه‌های Ethernet فراهم می‌شود. این ادغام باعث می‌شود تا از طریق یک شبکه Ethernet، دسترسی به دستگاه‌های Fiber Channel و استفاده از خدمات ذخیره‌سازی با کیفیت و عملکرد بالا ممکن شود.

Fiber Channel چیست؟

کانال فیبر یاFC یک پروتکل انتقال داده با سرعت بالا است که برای فعال کردن شبکه‌های منطقه ذخیره سازی SAN طراحی شده است . SAN ها با هدف اتصال بلوک‌های داده در دستگاه‌های ذخیره سازی به سرورها در نظر گرفته شده اند و پروتکل کانال فیبر برای انتقال داده‌های بلوک خام بدون تلفات و با تأخیر کم بهینه شده اند. در نتیجه، Fiber Channel پروتکل ترجیحی برای مراکز داده با بار کاری حیاتی میباشد که نیازمند انعکاس داده‌های هم‌زمان هستند.

اترنت چیست؟

اترنت به تکنولوژی مبتنی بر Frame گفته میشود که برای اتصال دستگاه ها در یک شبکه محلیLAN یا شبکه گسترده WAN بکار می رود و به دستگاه ها کمک میکند که از طریق یک پروتکل که مجموعه‌ای از قوانین یا زبان مشترک شبکه است با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

با توجه به هزینه کم و توانایی بالای اترنت برای اتصال دستگاه های شبکه به یکدیگر، این شبکه بسیار محبوب است. سرعت اترنت در سال 1983 حدود 10 مگابیت بر ثانیه بود و اکنون به حدود 400 گیگابیت در ثانیه رسیده است.

مزایای کانال فیبر از طریق اترنت

در مراکز داده سازمان‌های بزرگ دو نوع ساختار شبکه کلی وجود دارد که یا از نوع شبکه‌های اترنت که بر مبنای پروتکل IP هستند(LAN) میباشند و یا شبکه‌های SAN .این دو شبکه با یکدیگر ترکیب میشوند و در نهایت خدماتی را ارائه میدهند.

مزایای کانال فیبر از طریق اترنت

شبکه‌های اترنت از تجهیزات ارزان‌تری استفاده می‌کنند و سرویس‌هایی مانند شبکه محلی LAN، تلفنی بر روی شبکه VoIP، ذخیره‌سازی NAS و ذخیره‌سازی iSCSI به راحتی پیاده سازی میشوند. در مقابل، برای شبکه‌های FC SAN از تجهیزات گران‌قیمت‌تری استفاده می‌شود. هدف از استفاده از این شبکه‌ها، فراهم آوردن دسترسی سرورها به صورت Block Access به سیستم‌های ذخیره‌سازی High Performance و برنامه‌هایی که داده‌های متمرکز در حجم عظیم دارند میباشد.

همانگونه که گفته شد این دو نوع شبکه بایستی با همدیگر بتوانند ارتباط برقرار کنند و برای برقراری این ارتباط اولین مشکلی که وجود دارد این است که شما برای اینکه هم بتوانید به شبکه LAN و هم بتوانید به شبکه SAN متصل شوید از آنجا که کاربرد و معماری آنها، الگوهای ترافیک داده و ابزار مدیریت آنها با یک دیگر متفاوت است نیازمند سروری هستید که دو عدد کارت بر روی این سرور قرار میگیرد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که ایجاد شبکه اختصاصی و مستقل برای داده و ذخیره‌سازی، پیچیدگی و هزینه زیادی را برای مراکز داده به همراه خواهد داشت. به همین دلیل در سال‌های اخیر، صنعت مراکز داده تلاش کرده است تا تجهیزات Ethernet و شبکه‌های SAN را ترکیب کند تا هزینه‌های راه‌اندازی مراکز داده کاهش یابد و همینجاست که نیاز به استفاده از پروتکل FCoE بروز پیدا می‌کند.

به عبارت دیگر FCoE از تکنولوژی‌های شبکه محسوب می شود که ترافیک LAN و SAN را از طریق یک کابل واحد Ethernet منتقل میکند. به همین دلیل در صورت استفاده از FCoE دیگر نیازی به اضافه کردن کارت های اضافی روی سرورها و سوییچ ها نخواهید داشت. پس در دیتا سنتر تجهیزات تامین برق و خنک کننده کمتری لازم است. و در نهایت بسیاری از هزینه های پشتیبانی دیتا سنتر و مدیریت آن فرو میریزد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search