گیت وی (gateway) ویپ چیست؟ انواع آن کدام است؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

به طور کلی گیت وی، سخت افزاری است که در ارتباطات راه دور استفاده میشود و دو شبکه را به هم وصل میکند. نیازمندی به مسیری امن برای تراکنش اطلاعات به طور گسترده و میان دستگاه‌ها و شبکه‌ها وجود گیت وی را ضروری کرده است.

این دستگاه در حقیقت یک نقطه ورود و خروج برای شبکه‌ها است و تمام داده‌ها ابتدا از آن عبور کرده و با استفاده از گیت وی ارتباط برقرار می‌کنند. به طور معمول، روترها به گونه‌ای پیکربندی می‌شوند که به عنوان یک دستگاه گیت وی در شبکه‌های کامپیوتری عمل کنند.

در هر شبکه، تمام ارتباطات داخلی و خارجی با استفاده از دستگاه‌هایی مانند سوئیچ‌ها و روترها انجام می‌شود. ارتباط با یک شبکه یا گره خارجی نیاز به دروازه‌ای Gateway دارد که برای سایر ریموت‌ها بسیار آشناست و وظیفه مدیریت تمام ارتباطات داده‌ای داخلی و خارجی از شبکه را بر عهده دارد.

انواع GateWay های شبکه چیست؟

گیت وی‌ها شکل و وظایف مختلفی دارند. در اینجا به چند نمونه‌ رایج این وظایف اشاره شده است:

  • گیت وی VoIP
  • گیت وی به عنوان فایروال‌های برنامه کاربردی وب
  • گیت وی اینترنت اشیا
  • گیت وی ذخیره‌سازی ابری

در این مقاله، ما قصد داریم گیت وی ویپ و کاربردهای آن در شبکه تلفنی VoIP را مورد بررسی قرار دهیم.

گیت وی ویپ

گیت وی ویپ چیست؟

امروزه، استفاده از سیستم‌های تحت شبکه و ویپ به جای مراکز و خطوط تلفن آنالوگ PSTN به طرز قابل توجهی در حال افزایش است. بیش از 61 درصد از مدیران کسب و کار به تغییر مراکز تلفن خود و بهره‌مندی از خدمات ویپ روی آورده‌اند، که باعث شده است که گیت وی ویپ یا دروازه VoIP به یکی از تجهیزات حیاتی و ارزشمند تبدیل شود.

اما برای تغییر مراکز تلفن آنالوگ به سیستم‌های تحت شبکه، لازم نیست که همه تلفن‌ها و تجهیزات فعلی را کاملاً تعویض کنید. این عملیات می‌تواند هزینه‌های زیادی برای مدیران به همراه داشته باشد. اما اینجا سوال این است که آیا واقعا مجبوریم که همه تجهیزات آنالوگ را دور بیاندازیم؟ پاسخ قطعاً خیر است!

با استفاده از خرید و نصب یک گیت وی مناسب، می‌توانید در مرکز تلفن ویپ خود از تلفن‌ها، فکس و دستگاه‌های پوز آنالوگ استفاده کرده و در هزینه‌ها به شکل قابل توجهی صرفه‌جویی کنید! این راهکار به شما این امکان را می‌دهد که از تجهیزات فعلی خود استفاده کنید و به‌تدریج به سیستم‌های تحت شبکه و ویپ مهاجرت کنید، بدون نیاز به تغییر کلیه تجهیزات. به این ترتیب، هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شود و شما می‌توانید به طور مؤثرتری به مدیریت کسب‌وکار خود بپردازید.

گیت وی ویپ چگونه عمل میکند؟

گیت وی ویپ یک سخت افزار است که برای ارتباط شبکه مخابراتی PSTN با سیستم تلفنی VoIP استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، گیت وی VoIP نقش یک پل ارتباطی بین شبکه مخابرات تلفن شهری و شبکه تلفنی مبتنی بر IP را ایفا می‌کند.

نوع عملکرد این دستگاه به منشا انتقال صوت بستگی دارد. اگر این دستگاه، بسته صوتی را از تلفن شهری انتقال دهد، ابتدا صوت را فشرده سازی کرده و سپس آنها را به پکت تبدیل می کند و اگر این دستگاه بسته های صوتی را از حالت دیجیتال انتقال دهد، ابتدا آنها را از حالت فشرده خارج کرده و سپس به تلفن شهری انتقال می دهد.

انواع gateway VoIP

در ادامه، انواع مختلف گیت وی VoIP و کاربردهای آن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

انواع گیت وی ویپ

گیت وی های VoIP به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

1- گیت وی آنالوگ:

گیت وی های آنالوگ برای برقراری ارتباطات آنالوگ مانند گوشی‌های تلفن سنتی و یا خطوط شهری با سیستم VoIP استفاده می‌شوند. این نوع گیت وی ها بر اساس نوع اینترفیس آنالوگ به دو دسته گیت وی FXS و گیت وی FXO تقسیم می‌شوند.

- گیت ویFXS

برای اتصال گوشی‌های تلفن آنالوگ قدیمی و تجهیزات فکس عادی به سیستم تلفن VoIP استفاده می‌شود.

- گیت ویFXO

برای اتصال خطوط تلفنی شهری به شبکه VoIP استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، تماس‌های آمده از خطوط آنالوگ توسط این گیت وی به مکالمات VoIP تبدیل می‌شوند.

2- گیت وی دیجیتال

این نوع گیت وی برای ارتباط سیستم تلفنی VoIP با خطوط مخابراتی دیجیتال مانند خطوط E1 استفاده می‌شود.

3- گیت وی GSM

گیت وی های این دسته امکان ارتباط دوطرفه بین شبکه VoIP و شبکه مخابرات موبایل (GSM) را فراهم می‌کنند. راه‌اندازی سیستم‌های تلفنی تحت شبکه با استفاده از خطوط تلفن همراه در مناطقی که دسترسی به خط شهری ندارند، یکی از مهمترین کاربردهای این دستگاه‌ها است.

استفاده از گیت وی GSM در صورت عدم امکان استفاده از خطوط شهری

از جمله استفاده‌های اصلی گیت وی با تکنولوژی GSM، می‌توان به مناطقی اشاره کرد که از خدمات خطوط شهری بهره‌مند نیستند، مانند کارخانه ها و معادن. با استفاده از این نوع گیت وی همراه با سیم‌کارت‌های GSM، می‌توان به شبکه مخابراتی متصل شده و ارتباط برقرار کرد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search