با فیبر نوری بیشتر آشنا شوید

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
فیبر نوری

علم انتقال دیتا، تصویر و صدا با عبور نور از بین فیبرهای شفاف نازک را فیبر نوری می گویند. فناوری کابل فیبر نوری در مخابرات به خصوص برای انتقال دیتا برای فواصل طولانی جایگزین سیم های مسی شده است و کارکرد دیگر آن اتصال شبکه های LAN است. فیبر نوری در فایبر اسکوپ هم کاربرد دارد. فایبر اسکوپ دستگاهی است که از طریق آن می توان داخل بدن را دید.

ماده اصلی تشکیل دهنده فیبر نوری یک تار فیبر نازک است که از شیشه یا پلاستیک ساخته شده است. یک تار فیبر نوری حدود 125 میکرومتر اندازه دارد. Clad یا لایه بیرونی آن نیز همین اندازه است. مرکز یا سیلندر انتقالی داخلی ممکن است 10µm باشد. در روندی به نام "بازتاب داخلی"، پرتور نور در فیبر جریان پیدا می کند و می تواند با تضعیف بسیار کم، نور را در فواصل دور از داخل کر رد کند. میزان تضعیف در فواصل مختلف بستگی به میزان طول موج و مواد تشکیل دهنده فیبر دارد.

فیبر نوری

وقتی طراحی Clad فیبر در سال 1950 انجام شد ناخالصی که داشت باعث شد تنها از آن در فواصل کوتاه و آندوسکوپی استفاده گردد. در سال 1966، دو مهندس الکترونیک، چالز کاو و جوج هوکهام، روی استفاده از فیبر در مخابرات تحقیق کردند و در طی دو دهه توانستند شیشه فیبر شفافی را تولید کنند که از طریق آن سیگنال نور مادون قرمز تا 100 کیلومتر بدون دستگاه تقویت کننده ارسال می شد. در سال 2009 آقای کاو به سبب همین تحقیقات جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. فیبرهای پلاستیکی از پلی متیل متاکریلات، پلی استریلن یا پلی کربنات ساخته می شوند. بسیار ارزان هستند و نسبت به شیشه انعطاف بیشتری دارند، اما به دلیل نرخ تضعیف بیشتر نسبت به کر شیشه ای در فواصل کوتاه استفاده می شوند مانند داخل ساختمان و اتومبیل.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search